Drankspellen

 Drankspellen by Hidde voor de Zephyr app

  • Demareren

Wegspringen uit een groepje met wielrenners.
OF
Benodigdheden: pak kaarten

Iedereen krijgt 3 a 4 kaarten (meestal vier, maar afhankelijk van aantal spelers). Het doel van het spel is om omhoog te tellen. De speler die de kaart legt die over de 100 heen gaat, moet een adtje doen. 

  • Elke kaart heeft zijn eigen waarde (zij wel), die er op staat (7 is gewoon 7). 
  • Het spel begint met een kaart die omgedraaid wordt, (bijvoorbeeld een 6), de speler die er een tiental van kan maken mag beginnen (met een 4 dus), wanneer dat niet kan begint de oudste speler. 
  • Bij elk tiental mag je het aantal slokken van dat tiental uitdelen gedeeld door 10 (dus bij 20, 2 slokken, bij 60, 6 slokken). 
  • Bij ‘dubbele getallen’ zoals 11, 22, 33 etc. Moet de speler het aantal drinken gedeeld door 11 (dus bij 33, zijn dat er 3) 
  • Na het opleggen van een kaart moet de speler zeggen wat het is geworden (na 10, leg je 6 op, dan zeg je ‘16’). Wanneer dit niet gedaan wordt moet de speler een slok nemen. 
  • Na het opleggen van een kaart en zeggen wat het is, pakt de speler een nieuwe kaart, zodat deze er weer 4 in handen heeft. Wanneer dit vergeten wordt en de speler erna al heeft opgelegd, speelt de speler door met een kaart minder. 
  • Bijzondere kaarten:
    • De boer = direct naar 96. Ongeacht wat er op tafel ligt, na het opleggen van de boer is het 96
    • De vrouw = niks waard, maar dat mag je niet zeggen dus zeggen we dat deze overpowered is en daarom altijd opgelegd kan worden, zonder dat er iets bij opgeteld wordt. Het blijft dus de waarde die het hiervoor ook had, inclusief de consequenties. 
    • De heer = hetzelfde als de vrouw, maar dan draait de speelvolgorde ook nog eens om #gekkigheid
    • De aas = 1 of 11, je kan dus 1 omhoog of 11 omhoog gaan.
    • De 10 = 10 omhoog of 10 omlaag. 
    • Joker = kan altijd opgelegd worden en betekent dat je het gene wat zich afspeelt nog een keer kan uitdelen aan iemand naar keuze (bijvoorbeeld het adtje) 
  • Wanneer een speler bij 99 een aas oplegt en er 110 van maakt, mag deze een speler naar keuze kiezen om mee te adten 

MAXXEN

benodigdheden: 2 dobbelstenen

Iedereen gooit omstebeurt 2 dobbelstenen. De dobbelsteen met het hoogste aantal ogen is het tiental en die met het laagste aantal is het enkeltal (als dat een woord is). De gene die in de ronde het laagste heeft gegooid, moet drinken. 

  • De max is het hoogste en dat is wanneer iemand een 2 en een 1 gooit. 
  • Bij tweedezelfde getallen (bijvoorbeeld 2x een 5) geldt het als een honderdtal, 2x een 5 is dus niet 55, maar 500. 
  • De speler die begint mag maximaal 3x gooien en wil de max gooien, stopt ie voordat ie de max heeft gegooid of zijn worpen op zijn, is deze uitermate laf en geen leuke medespeler. 
  • Bij een worp waarvan 1 van de dobbelstenen een 1 of een 2 is, mag de speler deze laten liggen en de andere dobbelsteen opnieuw gooien. Dit telt wel gewoon als een worp verder. 
  • bij een worp van 31, mag de speler een slok uitdelen en telt de worp niet, wel mag je de 1 laten liggen.
  • Bij 32 mag men ‘vast’ roepen, maar dat is stom en moeten de mensen die roepen drinken. We zijn aan het maxxen niet vasten 
  • Wanneer de ronde voorbij is en er zijn max(xen) gegooid, worden de slokken verdubbeld per max. Stel er zijn 2 maxxen gegooid zijn het aantal slokken (1x2x2=4). Wanneer men met inzet speelt zou het dus nog hoger kunnen zijn. Er is ook een variant dat de max niet verdubbeld, maar optelt. Dan zouden het 3 slokken zijn bij 2 maxxen (1+1+1). 
  • Wanneer er meerdere mensen het laagst gegooid hebben, volgt een demarage. Hier zijn meerdere varianten van. De meest gangbare is dat alle spelers die het laagst hadden gegooid een nieuwe ronde starten, zoals een normaal potje, alleen dan voor dubbele inzet. Ook hier geldt dat wanneer er een tussentijdse max wordt gegooid deze het aantal slokken verhoogd. 

Driemannen

Benodigdheden: 2 dobbelstenen

Iemand begint en gaat dobbelen. Het aantal ogen wordt opgeteld en is je worp. 

  • 7 = zelf drinken
  • 8 = links van je drinkt
  • 6 = rechts van je drinkt
  • dubbel aantal ogen (dus 6+6 of 4+4) = het aantal ogen gedeeld door 2 uitdelen
  • 3 = Drieman. Wanneer er 3 ogen op een dobbelsteen gegooid worden, dan moet je een slok nemen. 
  • 2 = Anaalridder. Bij elke worp dat er dubbele ogen gegooid worden, moeet je het aantal gedeeld door 2 drinken
  • 11 = buddy’s. Je mag iemand kiezen die moet drinken als jij moet drinken en jij moet drinken als die persoon moet drinken

Je mag de dobbelstenen doorgeven als niemand hoeft te drinken

Uitdelen aan de drieman is 2x hetzelfde drinken

Opus

Benodigheden: Een box met muziek en dobbelstenen (liefst zoveel mogelijk)

Men zet het nummer Opus op en gaat dobbelen, wie bij de drop dobbelstenen heeft moet drinken. De regels zijn simpel. Iedereen dobbelt met de dobbelstenen, afhankelijk hoeveel dobbelstenen er zijn. Als er minder zijn, dan beginnen sommige mensen zonder dobbels. Wanneer men 6 gooit, mag men de dobbel(s) naar rechts doorgeven en wanneer men 1 gooit naar links. Als de drop komt, drink je het aantal ogen (of dobbelstenen) wat je voor je hebt liggen. Als je geen dobbels hebt, is dat dus niks, als je er tantoe veel hebt, is dat tantoe veel. Kan ook met andere nummers, maar Opus is wel het beste nummer. 

Picollo

Download de app Picollo 

Boomit

Download de app Boomit 

Vingeren

Benodigheden: Glas en vingers

Iedere deelnemer legt een vinger op het glas. De speler die aan de beurt is telt af van 3 naar 0 en noemt dan het aantal vingers wat deze persoon verwacht op het glas te zien. Op 0 trekken de deelnemers dan wel of niet hun vinger van het glas. Wanneer de speler die aan de beurt het totaal aantal vingers goed had wat op het glas bleef, dan is deze uit het spel. Dit herhaalt zich tot er nog maar 2 spelers over zijn. Deze geven elkaar een hand en spelen de finale. Deze werkt hetzelfde. De speler die als laatste overblijft moet het glas opdrinken of een slok nemen. 

Wijzen

Iemand stelt een vraag waar het antwoord een van de deelnemers kan zijn. Men telt af en iedereen wijst naar degene waarvan die denkt dat die het antwoord is. Deze persoon moet dan wel drinken, dan wel iemand aanwijzen om te drinken. 

Voorbeeldvraag: Wie is het snelst dronken? 

Dertigen:

Benodigheden: 6 dobbelstenen

Dit spel wordt omstebeurt gespeeld door de spelers. De speler moet dan wel hoger dan 30 gooien, dan wel lager dan 10. 

De speler gooit 6 dobbelstenen. Hieruit mag ie alle dobbelstenen kiezen die dezelfde waarde hebben. Stel er liggen 3 zessen, mag je deze alledrie pakken. Stel er ligt maar 1 zes, mag je alleen deze pakken. Elke dobbelsteen die gepakt is, wordt opgeteld en mogen niet opnieuw gegooid worden. De overige dobbelstenen worden opnieuw gegooid. De speler mag weer opnieuw dobbelstenen pakken. Etc. Wanneer de uiteindelijke score onder de 30 is, drinkt de speler het verschil met 30 (variant kan zijn dat je het door 2 deelt). Wanneer de speler echter onder de 10 heeft, dan moeten alle andere spelers een adtje doen. Wanneer de speler boven de 30 heeft, mag deze ‘jagen’. Bij een score van 34, mag de speler vieren jagen, bij een score van 31 mag deze speler eenen jagen. Het jagen gaat als volgt: De speler gooit alle 6 de dobbelstenen. Wanneer er de waarde tussen zit die de speler jaagt mag deze de dobbelstenen apart leggen en de rest opnieuw gooien, tot er geen dobbelsteen met de waarde tussen zit die de speler jaagt. De speler mag het aantal ogen uitdelen van de gejaagde dobbelstenen. 

Stiften

Spreekt voor zich

Mijnenveld

Benodigdheden: Kaarten, 2 dobbelstenen en shotglazen of variatie daarop. 

Men legt een veld klaar van 6 bij 6 aan kaarten op tafel. Tussen de kaarten plaatst men shotglazen (meestal 3 ofzo). De speler begint en gooit de dobbelstenen. De ene voor de horizontale rij en de ander voor de verticale rij. (onthoud dus welke dobbel voor welke rij is). Bij een worp van 1 (horizontale dobbelsteen) en 3 (verticale dobbelsteen) draait men de kaart op het speelveld om. Bij een zwarte kaart, moet je nog een keer dobbelen, bij een rode kaart ben je klaar. Wanneer je een worp hebt die het shotglaasje raakt, moet je deze shotten en opnieuw vullen en ergens plaatsen op het speelveld. Wanneer het een zwarte kaart was, mag je ook nog een keer 🙂 

Oorlogspad https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/mijnenveld 

Kaputt machen https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/kaputt-machen 

ESCAPYRA 

Benodigheden: kaartspel. 

Er liggen 4 a vijf rijen met oplopend aantal kaarten (net als de pyramide bij bussen). 

Iedereen krijgt 1 kaart aan het begin. De eerste kaart van de eerste rij wordt omgedraaid. Wanneer je dezlefde of aangrenzende kaart heb als die er ligt, mag je deze opleggen en een naam noemen. Het spel gaat verder met de kaart die er dan ligt. De naam die als laatste genoemd wordt, moet het aantal slokken drinken als dat er kaarten liggen. Bij elke nieuwe rij krijgt men een kaart erbij en na elke kaart wordt deze weer aangevuld tot hoeveel men had. 

Cheers to the governour

https://www.drinkinggames.beer/cheers-to-the-governor.html

beerpong

Benodigdheden: bier en cups en een mal balletje

Je gooit balletjes in de cups van anderen, zodat ze die moeten drinken. 

fuck de dealer 

https://www.drankkoning.nl/gratis-drankspellen/fuck-the-dealer/

Pisk mig hardt

Iedereen gaat dansen op de banger van dario von slutty. Een of twee speler(s) begint met de zweep. Wanneer er een zweep geluid klinkt, mag deze speler iemand zwepen. Nu heeft die persoon de zweep en mag ie hem bij het volgende zweepgeluid doorgeven. de gene die aan het eind de zweep heeft, moet drinken. 

hoger lager 

https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/hoger-lager

Kingsen

https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/kingsen Variatie zeker mogelijk naar eigen invulling

doelpalen

https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/doelpalen

Oorlogje

https://psycatgames.com/nl/magazine/party-games/couples-card-drinking-games/

Je deelt de kaarten onder alle spelers. Deze leggen de kaarten omgedraaid voor zich. Iemand begint en daagt een andere speler uit. Zij gaan dueleren. Ze leggen allebei de bovenste kaart op tafel. De hoogste kaart wint, de ander drinkt. De winnaar daagt weer iemand uit. Variatie mogelijk. 

Kamelenrace

https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/kamelenrace

Australisch beerpong

21en

https://www.biernet.nl/fun/drankspellen/21en

Jenga spel 

Variatie mogelijk

1 trek bak

2 joker

  • sla beurt over de volgende keer 

3 categorie

4 vingeren

5 drankspel naar keuze

6 driemannen

7 Maxxen

8 demareren

9 one more time

  • Zet het nummer ‘one more time’ op. Elke keer als ze one more time zingen, moet je een slok nemen. 

10 pak nog een steen

11 volgorde draait om

12 juffen

13 jonko spel 

  • Kies een (makkelijke) categorie, bijvoorbeeld dingen die je in de supermarkt kan kopen. Iemand begint met een woord, de volgende moet een nieuw woord zeggen met de laatste letter van het vorige woord. Ook wel woordslang genoemd. Eindigt na een X aantal rondjes of als iemand echt niks meer weet, maar men moet wel zijn best doen. 

14 wijzen

15 hand omhoog of omlaag

  • Iemand noemt een dilemma of stelling, waarbij het ene antwoord de hand omhoog is, de andere omlaag. Je gaat dan stemmen, de groep met de minste stemmen verliest en moet drinken. 

16 Quizmaster

17 quizmaster

  • Wanneer iemand je vraag beantwoordt, moet deze persoon drinken. Stopt tot iemand anders quizzmaster is. 

18 snake eyes

  • Wanneer iemand je aankijkt, moet deze persoon drinken. Stopt wanneer iemand anders snake eyes is. 

19 links drinkt

20 jijzelf drinkt

21 rechts drinkt

22 wijs iemand aan die moet drinken

23 wijs iemand aan die moet pakken

24 je mag vanaf nu blazen bij anderen

25 steen papier schaar toernooi

26 rijmen

27 Snake eyes

28 geheime pose. 

  • Laatste die de pose doet moet drinken. Mag elk moment ingezet worden

29 stel regel in 

30 speel een ronde 30 seconds

31 stel een regel in

32 never have i ever

33 heksen

  • Iemand heeft een heks. Deze persoon geeft de heks aan iemand anders en zegt ‘ik heb hier een heks’. De persoon reageert met ‘een wat?’ Waarop geantwoordt wordt met ‘een heks’, waarop de volgende zegt ‘oh een heks, dank je wel’. Deze persoon geeft de heks weer door, door te zeggen ‘ik heb hier een heks. De volgende zegt ‘een wat’, waarop de gene met de heks vraagt aan de gene van wie die de heks had gekregen ‘een wat’, waarop die weer zegt ‘een heks’ en je dan weer reageert met ‘een heks’, de volgende zegt dan ‘oh een heks, dank je wel’, zo gaat het door. Het voordoen werkt beter. 

34 vikingen

  • Iets met een boot, water en oeh roepen

35 autistenbal

  • Vraag maar aan Tom (hihi). Je hebt een denkbeeldige bal die je allemaal tegelijk omhoog gooit. Je telt af en gooit hem naar iemand, wanneer 2 mensen de bal naar elkaar gooien en elkaaar aankijken, moeten ze drinken. 

36 Stel een regel in 

37 Meloenman

  • Je mag alleen nog maar praten met de lippen over je tanden. Wanneer je moet lachen ben je af en moet je een slok nemen. Dit tot maximaal 5x, daarna ben je er van af. 

38 bussen

39 iedereen drinken

40 hoger lager

41 escalatie piramide

42 de volgende speler moet een stuk van de onderste 5 rijen pakken

43 neem een slok

44 bierestafette

45 doe een shot

46 geef 3 slokken weg

47 verboden woord

48 verzin zelf iets leuks om te doen

49 Stel een regel in 

50 opus

51 paardenrace

52 complimenten uitdelen 

  • Deel aan elke deelnemer een compliment uit

53 namen alfabet

  • Arie
  • Bas
  • Chris
  • Danique
  • Etcetera

54 terug naar start en begin opnieuw of trek een bak